گامی بلند به‌سوی توسعه سواد رسانه‌ای و ترویج امور فرهنگی و اجتماعی

با توجه به انتخاب اداره امور فرهنگی و روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان به‌عنوان منتخب رتبه برتر کشوری در طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به نظر می‌رسد نیازمند برداشتن گام‌های بلند درزمینهٔ توسعه سوار رسانه و ترویج امور فرهنگی و اجتماعی در بدنه وزارتخانه جوان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هستیم.

امیر کرم‌زاده مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در این زمینه نوشت: در اوایل مردادماه سال جاری افتخاری نصیب شد تا در جوار امام مهربانمان حضرت رضا(ع) میهمان گردهمایی مدیران ستادی و استانی امور فرهنگی، روابط‌عمومی و امور اجتماعی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باشم.

در این نشست که به مدت ۳ روز برگزار شد، ضمن برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تلاش برای نزدیکی هرچه بیشتر فعالیت‌های دو حوزه اداره‌کل اطلاع‌رسانی، امور فرهنگی و ارتباطات وزارت با صندوق احیا، آثار تاریخی کشور از اداره امور فرهنگی، روابط‌عمومی و امور اجتماعی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان به‌عنوان منتخب رتبه برتر کشور تجلیل و همچنین از استان‌هایی که رتبه دوم تا پانزدهم را کسب کرده بودند نیز تجلیل شد.

با توجه به حضور این‌جانب در این نشست مواردی چند به نظر می‌رسد که بیان آن‌ها در حاشیه این نشست فرهنگی خالی از لطف نباشد.

بی‌تردید وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با فرازوفرودهای بسیار محصول ادغام سازمان‌ها و نهادهایی همچون سازمان میراث‌فرهنگی، سازمان مراکز ایران‌گردی و جهانگردی، سازمان ایران‌گردی و جهانگردی و سازمان صنایع‌دستی و ادغام آنان در قالب سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سپس تبدیل آن به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از اواسط دهه هشتاد خورشیدی تاکنون است. در طی این ۱۹ سال این مجموعه‌های فرهنگی که در ارتباط مستقیم با هم‌وطنان از یک‌سو و سایر آدمیان از سراسر گیتی از سوی دیگر است، فرازوفرودهای بسیاری را تجربه کرده است که اینک نیازمند پژوهش بسیاری است.

اگر بپذیریم این نهاد فرهنگی یعنی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در وهله اول وظیفه حفاظت از هویت گران‌سنگ این ملت بزرگ در ادوار و اعصار مختلف تاریخی این کشور کهن را بر عهده دارد و همچنین وظیفه ترویج هنرهای ارزشمند دستی و سنتی که حاصل دسترنج هزاران دل‌سوخته و ذهن تافته نیاکان هنرمند بوده و در عین وظیفه سنگین معرفی بیش از یک‌میلیون جاذبه فرهنگی، تاریخی و گردشگری را به جهانیان بر عهده دارد، باید بپذیریم وظیفه‌ای بس حساس و سنگین بر عهده این نهاد فرهنگی است.

با در نظر گرفتن این نکته که وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با این حجم سنگین وظایف اجتماعی و فرهنگی جوان‌ترین وزارتخانه هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران است، به نظر می‌رسد در این فرصت که هنوز شالوده‌های این نهاد به‌طور کامل شکل نیافته می‌بایست به زیرساخت‌های نگهدارندِ آن نگاهی شگرف داشته باشیم.

بی‌شک حلقه واسط اتصال و حتی نگهدارندِ این سه حوزه بزرگ که ریشه در فرهنگ و حتی اقتصاد این ملت بزرگ دارد، نهاد امور فرهنگی و روابط‌عمومی است. اگر بپذیریم که در هر سه حوزه نیازمند آگاهی سازی عمومی، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی هستیم، بی‌تردید حوزه امور فرهنگی، روابط‌عمومی و امور اجتماعی از یک‌سو نقش اتصال‌دهنده محورهای این سه حوزه را در درون این نهاد پیگیری می‌کند و از سوی دیگر وظیفه مهم آگاهی بخشی درزمینهٔ لزوم حفاظت از مواریث ارزشمند فرهنگی، ترویج فرهنگ استفاده از هنرهای دستی و سنتی هنرمندان و هنرورزان این مرزوبوم و توسعه فرهنگ سفر را در تمامی اجزاء جامعه بر عهده دارد.

حال با نگاهی به ساختار این حوزه مهم و ارزشمند درمی‌یابیم که با توجه به اینکه در عصر انفجار فناوری ارتباطات به سر می‌بریم و جهان هرروز شاهد تولد گونه جدیدی از علم اطلاع‌رسانی در جهان است، زیرساخت‌های این حوزه مهم آن‌طور که بایسته و شایسته است در تحولات اداری این وزارتخانه رشدنیافته است، لذا به نظر می‌رسد در هرگونه برنامه‌ریزی برای ارتقاء ساختار این وزارتخانه جوان به‌ویژه در دولت جدید مواردی به شرح زیر برای این نهاد ارزشمند موردنیاز است:

  • لزوم ارتقاء جایگاه اداری حوزه مهم و تأثیرگذار امور فرهنگی و روابط‌عمومی در حد معاونت در استان‌ها
  • لزوم بازنگری در نیروی انسانی و آموزش آن‌ها و همچنین اتخاذ تدابیری به‌منظور جذب نیروهای جوان، کارآمد، چابک و تحصیل‌کرده
  • لزوم تخصیص اعتبارات مناسب در جهت ارتقاء تجهیزات فنی این حوزه و همچنین تخصیص اعتبارات به‌منظور تولیدات فرهنگی و افزایش سواد رسانه‌ای درون و برون‌سازمانی باهدف آگاهی بخشی
  • لزوم تدوین قواعد و قوانین درون‌سازمانی به‌منظور تدوین شرح وظایف مشخص برای این حوزه باهدف تنویر افکار عمومی و بین‌المللی

بی‌شک کارکرد حوزه مهم امور فرهنگی، روابط‌عمومی و امور اجتماعی در نهادهای فرهنگی همچون وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با سایر نهادهای دوایر دولتی در سطوح ملی و استانی دارای تفاوت‌های جدی در دو زمینه کارکرد و چشم‌انداز و افق فعالیت‌های برون‌سازمانی است، لذا امید می‌رود مسئولان امر با توجه به جوان بودن این وزارتخانه و امکان تدوین دستورالعمل‌های جدید و حتی تغییر برخی از آن‌ها زمینه را برای بالندگی این حوزه مهم که یکی از مهم‌ترین گلوگاه‌های اطلاع‌رسانی و آگاهی‌رسانی در سه سطح منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی است فراهم سازند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403051100543
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha